Een groot deel van de gemeentelijke middelen wordt via verbonden partijen ingezet voor realisatie van doelen, uitvoering van processen en ondersteuning van de bedrijfsvoering. Vanwege de vaak aanmerkelijke bestuurlijke, beleidsmatige en financiële belangen is inzicht in en effectieve sturing op deze verbonden partijen noodzakelijk.
GR Drechtsteden
De gemeenten in de Drechtsteden zijn gezamenlijk een netwerkstad en netwerkorganisatie op een aantal beleidsterreinen. Inhoudelijke samenwerking, afstemming en voorbereiding van beleid binnen de Drechtsteden vindt plaats op de beleidsterreinen Fysiek, Sociaal en Bestuur. Al een aantal jaren werken de Drechtsteden samen in gezamenlijke uitvoeringsorganisaties: Sociale Dienst Drechtsteden, Servicecentrum Drechtsteden, Gemeentebelastingen Drechtsteden, Onderzoekcentrum Drechtsteden, en de Regionale Ontwikkelingsmaatschappij Drechtsteden (ROM-D) als onderdelen van de Gemeenschappelijke Regeling Drechtsteden.
Met die samenwerking zetten de gemeenten in op optimale dienstverlening aan de inwoners, organisatorische en financiële verbeteringen en presentatie van ‘De Drechtsteden’ naar buiten als economisch krachtige, goed bereikbare en leefbare regio. Zij doen dit elk met behoud van de eigen karakteristieke kenmerken. Daarnaast werken besturen en organisaties van de Drechtstedengemeenten ook samen met partijen in de regio, zoals het regionale bedrijfsleven, woningbouwcorporaties, het onderwijs, de gezondheidszorg, welzijnsorganisaties en culturele instellingen. Participeren in de samenwerking biedt de gemeenten kansen en vernieuwingen voor de regio en daarmee ook voor de inwoners. De diversiteit aan beleidsterreinen en uitvoeringstaken waarop in Drechtstedenverband wordt samengewerkt, is vanzelfsprekend merkbaar in de programma’s in onze gemeentelijke begroting.
Naam verbonden partij |
GR Drechtsteden |
Vestigingsplaats |
Dordrecht |
Rechtsvorm |
Gemeenschappelijke Regeling |
Doel (openbaar belang dat wordt behartigd) |
Draagvlak te creëren voor een evenwichtige ontwikkeling van het gebied.
Om deze doelstelling te realiseren en met inachtneming van de autonomie van de deelnemende gemeenten, behartigt Drechtsteden de gemeenschappelijke regionale belangen op de volgende terreinen:
- Economie en bereikbaarheid (economie, grondzaken, bereikbaarheid, recreatie en toerisme)
- Fysiek (volkshuisvesting, wonen, ruimtelijke ontwikkeling en ruimtelijk beheer, milieu, water, groen, publieke infrastructuur, economie, grondzaken, bereikbaarheid, recreatie en toerisme)
- Sociaal (sociale zekerheid en –ontwikkeling, onderwijs en kennisinfrastructuur, sport en cultuur)
- Bestuurlijke ontwikkeling en grotestedenbeleid
- Staf- en ondersteunende diensten en de bedrijfsvoering
- Sociaal- geografisch onderzoek
Daarnaast heeft Drechtsteden als doelstelling zorg te dragen voor:
- de efficiënte en effectieve heffing en invordering van belastingen, voor de heffing en invordering waarvan de gemeenteraden van de gemeenten belastingverordeningen en de kwijtscheldingsregels hebben vastgelegd, elk voor zover het hun gebied betreft;
- de uitvoering van de WOZ waaronder tevens wordt begrepen de administratie van vastgoedgegevens en het verstrekken van vastgoedgegevens aan de deelnemers en derden, elk voor zover het hun gebied betreft.
|
Risico’s |
- in de begroting is geen rekening gehouden met een stijging van de pensioenperemie en verdere sociale werkgeverslasten
- bestandontwikkeling inkomensondersteuning door herstel of verslechtering van de arbiedsmarkt, instroom huisvesting statushouders, mismatch aangeboden vacatures en personen in klantenbestand.
- Invulling verplicht beschut werk
- Ontwikkeling kosten bewindvoering
- Stijging salarissen huishoudelijke hulpen
- ICT op orde
- zaak- en archief Systeem leidt mogelijk tot hogere beheerlasten
|
Bestuurlijk belang/ zeggenschap gemeente |
Vertegenwoordiging in het Drechtstedenbestuur (collegelid), Drechtraad (raadsleden fracties) en diverse portefeuillehoudersoverleggen (portefeuillehouders). |
Toekomstperspectief en ontwikkelingen |
Het Drechtstedenbestuur heeft in juni 2017 de Groeiagenda 2030 gepresenteerd. Deze ambitie is de basis voor een uitvoeringsprogramma. Het is een gezamenlijk programma, waarin regio, gemeenten, bedrijven en instellingen ieder vanuit zijn eigen verantwoordelijkheid betrokken is. De provincie heeft bereidheid uitgesproken investeringsgeld vrij te maken voor onze regio. In 2018 zal de uitwerking verder gestalte krijgen en zullen wij daar een bijdrage aan leveren met Ambachtse projecten die de Groeiagenda dragen
De gemeente Hardinxveld-Giessendam wordt op 1 januari 2018 deelnemer van de GRD. In de actualisering van de begroting 2018 zullen de financiële consequenties van de toetreding worden opgenomen.
De gemeente Dordrecht heeft vlak voor de zomer van 2017 aangekondigd een onafhankelijke externe partij opdracht te geven voor het uitvoeren van een onderzoek naar de effectiviteit en de efficiëntie van de huidige regionale samenwerking op schaal van de Drechtsteden en Zuid-Holland Zuid. Dordrecht heeft aangegeven dit te willen doen in goed onderling overleg met de Drechtstedengemeenten. De onderzoeksresultaten zijn voor de gemeenteraadsverkiezingen van 2018 bekend. |
Sturingsarrangement gekoppeld aan risicoprofiel |
Sturingsarrangement 5 (risicoprofiel hoog) |
Websites en documenten |
www.drechtsteden.nl
begroting 2017 en lokale zienswijze
|
GR Veiligheidsregio ZHZ
Onze gemeente maakt deel uit van de veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid. De gemeenschappelijke regeling VRZHZ is aangegaan met de gemeenten Alblasserdam, Binnenmaas, Cromstrijen, Dordrecht, Giessenlanden, Gorinchem, Hardinxveld-Giessendam, Korendijk, Leerdam, Molenwaard, Oud-Beijerland, Papendrecht, Sliedrecht, Strijen, Zederik en Zwijndrecht.
In de veiligheidsregio zijn de brandweertaak en de taken op het terrein van de GHOR (Geneeskundige Hulpverlening bij Ongevallen en Rampen) en Crisisbeheersing en Rampenbestrijding ondergebracht.
Naam verbonden partij |
GR Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid |
Vestigingsplaats |
Dordrecht |
Rechtsvorm |
Gemeenschappelijke regeling |
Doel (openbaar belang dat wordt behartigd) |
De regeling is opgericht ter uitvoering van de Wet veiligheidsregio’s en stelt zich ten doel te allen tijde een gezamenlijke effectieve en efficiënt georganiseerde slagkracht voor crisisbeheersing, rampenbestrijding, brandweerzorg en geneeskundige hulpverlening bij ongevallen en rampen te kunnen leveren en een deskundig en betrouwbare veiligheidsadviseur te zijn. |
Risico’s |
De GR VRZHZ geeft de volgende risico’s op:
- Samenvoeging meldkamers ZHZ en Rotterdam Rijnmond;
- Opgelegde taakstellingen;
- Voltooiing van de reorganisatie;
|
Bestuurlijk belang/ zeggenschap gemeente |
De burgemeester zit in het Algemeen Bestuur en Dagelijks Bestuur van de Veiligheidsregio. |
Toekomstperspectief en ontwikkelingen |
De Veiligheidsregio heeft veel aandacht voor het afronding van de reorganisatie. Daarnaast ligt de focus op de bezuinigingsopgave die voor ligt om dit op een zo verantwoorde en efficiënte wijze vorm te geven. Dit vertaald zich in een nieuwe dynamisch risicoprofiel en operationele kaart. |
Website en documenten |
www.vrzhz.nl |
Sturingsarrangement, gekoppeld aan risicoprofiel |
Arrangement: 4 (risico: gemiddeld/hoog) |
GR Omgevingsdienst
We participeren op Zuid-Holland Zuid-niveau in de GR Omgevingsdienst die voor ons de wettelijke milieu- en omgevingstaken uitvoert. De 17 gemeenten uit de regio Zuid-Holland Zuid zijn eigenaar, samen met de provincie Zuid-Holland.
Naam verbonden partij
|
Omgevingsdienst Zuid-Holland Zuid
|
Vestigingsplaats
|
Dordrecht
|
Rechtsvorm
|
Gemeenschappelijke regeling
|
Doel (openbaar belang dat wordt behartigd)
|
Uitvoeren van de wettelijke milieu- en omgevingstaken voor de 17 gemeenten van Zuid-Holland Zuid en een deel van de provincie Zuid-Holland.
|
Risico’s
|
- Mate waarin de fluctuatie in omzet opgevangen kan worden door flexibele schil personeelsbestand;
- Aansprakelijkheid voor adviezen;
- Wijziging van de organisatiestructuur
|
Bestuurlijk belang/ zeggenschap gemeente
|
Vertegenwoordiging in het Algemeen Bestuur (collegelid)
Vertegenwoordiging in de auditcommissie (collegelid)
|
Toekomstperspectief en ontwikkelingen
|
De reorganisatie van OZHZ is in 2017 afgerond. Veel aandacht zal uitgaan naar het realiseren van een optimale organisatie. Daarnaast zal er met andere omgevingsdiensten nadrukkelijk afstemming zijn over het verschuiven en verdelen van taken, soms in opdracht van de provincie.
|
Website en documenten
|
www.ozhz.nl
|
Sturingsarrangement, gekoppeld aan risicoprofiel
|
Arrangement: 4 (risico: gemiddeld/hoog)
|
GR Dienst Gezondheid & Jeugd
De GR bestaat uit twee organisatie-onderdelen: Dienst Gezondheid & Jeugd (DG&J) en Serviceorganisatie Jeugd (SOJ). DG&J is verantwoordelijk voor het uitvoeren van taken op het gebied van publieke gezondheid, maatschappelijke zorg, leerplicht en voortijdig schoolverlaten. De dienst is ook verantwoordelijk voor de aansturing van de uitvoering van de integrale jeugdgezondheidszorg. De Regionale Ambulancevoorziening (RAV) is formeel een onderdeel van DG&J. Tweede onderdeel van de GR is de Serviceorganisatie Jeugd. Dit onderdeel is verantwoordelijk voor de sturing op jeugdhulp in Zuid-Holland Zuid. Dit doet de SOJ door contractmanagement, risicomanagement en budgetbeheersing, accountmanagement en informatievoorziening voor gemeenten.
Naam verbonden partij
|
GR Dienst Gezondheid & Jeugd
|
Vestigingsplaats
|
Dordrecht
|
Rechtsvorm
|
Gemeenschappelijke regeling
|
Doel (openbaar belang dat wordt behartigd)
|
De dienst Gezondheid & Jeugd bewaakt, beschermt en bevordert in opdracht van de 17 gemeenten in Zuid-Holland Zuid de activiteiten die gericht zijn op het verkleinen van sociaaleconomische gezondheids-verschillen en het vergroten van de ontwikkelingskansen van onze inwoners. De Regionale Ambulancevoorzieningen (RAV) is onderdeel van de dienst.
De Serviceorganisatie Jeugd (SOJ) is per 1 januari 2015 een zelfstandig onderdeel van de GR Dienst Gezondheid en Jeugd. De Serviceorganisatie Jeugd zorgt namens de gemeente in ZHZ voor sturing op jeugdhulp.
|
Risico's
|
Voor de Dienst Gezondheid & Jeugd (incl. RAV) worden de volgende risico's gemeld:
- Kostenstijging door de samenvoeging van de meldkamers van ZHZ en Regio Rijnmond.
- Strakkere eisen van de inspectie aan de meldkamercentralisten uit de 'witte kolom'.
- Frictiekosten ten gevolge van het uittreden van deelnemers aan de GR (Leerdam en Zederik).
De Serviceorganisatie Jeugd noemt als risico's:
- De jeugdhulpvraag is groter dan het beschikbare budget
- Aanbieders continueren zorg te lang. Mate van afschaling wordt onvoldoende beoordeeld en toegepast.
- Te hoog afgegeven beschikkingen en andere fouten in de beschikking
|
Bestuurlijk belang/ zeggenschap gemeente
|
Vertegenwoordiging in het Algemeen Bestuur (collegelid) en de Auditcommissie (collegelid).
|
Toekomstperspectief en ontwikkelingen
|
In 2015 is met het dekkingsplan de basis gelegd voor het herstellen van het vertrouwen in de Dienst Gezondheid en Jeugd. Het Meerjarenbeleidsplan geeft richting aan de inhoudelijke taakinvulling en ambities van de dienst.
DG&J bereidt zich voor op de nieuwe wet Ambulancezorg. In dit kader is het de intentie de Regionale Ambulance Voorziening ondergebracht in een coöperatie waaraan ook het Erasmus MC en het Albert Schweitzer Ziekenhuis deelnemen. Deze intentie is begin 2018 voor een zienswijze voorgelegd aan de gemeenteraden. De RAV werkt daarnaast aan de samenvoeging van de meldkamers Rijnmond en Zuid-Holland Zuid, als eerste stap richting de landelijke meldkamer.
De Serviceorganisatie Jeugd is de afgelopen jaren geconfronteerd met een grote druk op de zorgmarkt. Enerzijds is dit het gevolg van de budgetreductie, anderzijds het gevolg van een groeiende zorgvraag. In opdracht van het AB heeft de Serviceorganisatie een meerjarenperspectief 2018-2021 opgesteld inclusief een begrotingswijziging voor 2018. In het meerjarenperspectief is een pad uitgestippeld dat ertoe moeten leiden dat de jeugdhulp in onze regio transformeert en in 2022 binnen de financiële kaders van de rijksbijdrage komt.. In het meerjarenperspectief verschuift de jeugdhulp nadrukkelijk naar de 'voorkant', waarmee voor de gemeenten meer sturingsmogelijkheden ontstaan.
|
Sturingsarrangement, gekoppeld aan risicoprofiel
|
Arrangement 5 (risico: hoog)
|
Website en documenten
|
www.dienstgezondheidjeugd.nl
www.jeugdzhz.nl
Meerjarenperspectief 2018-2022
Geactualiseerde begroting 2018
|
Drechtwerk
De sociale werkvoorziening Drechtwerk laat mensen met een arbeidsbeperking zinvol en passend bij hun mogelijkheden deelnemen aan het arbeidsproces. De invoering van de Participatiewet heeft invloed op Drechtwerk, omdat hiermee de Wet sociale werkvoorziening niet meer bestaat waardoor er geen automatische instroom van SW’ers meer is bij Drechtwerk. In programma 1 is de stand van zaken rond dit proces beschreven.
Naam verbonden partij
|
Drechtwerk
|
Vestigingsplaats
|
Dordrecht
|
Rechtsvorm
|
Gemeenschappelijke regeling
|
Doel (openbaar belang dat wordt behartigd)
|
Drechtwerk is destijds opgericht om voor de deelnemende gemeenten uitvoering te geven aan de Wet sociale werkvoorziening (Wsw). Per 1 januari 2015 is instroom in de Wsw niet meer mogelijk. De mensen die al werkzaam zijn bij Drechtwerk kunnen wel, tot zij met pensioen gaan, bij Drechtwerk blijven werken. Daarnaast richt Drechtwerk zich op een bredere doelgroep van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.
|
Risico's
|
- Hoogte van de Rijkssubsidie SW
De Rijkssubsidie is de belangrijkste inkomstenbron van Drechtwerk. Het ministerie bepaalt de hoogte van de subsidie per medewerker. Wijziging in de bekostigingssystematiek heeft gevolgen voor de omvang van de subsidie SW.
- Onvoldoende uitstroom van de SW-doelgroep
Voor de verdeling van de subsidiegelden houdt het rijk rekening met de verwachte daling van de SW-doelgroep geprognosticeerd. Voor Drechtwerk komt dit neer op ongeveer 8 à 9 procent jaar op jaar. Het niet realiseren van deze uitstroom leidt tot tekorten op de salarisbetalingen.
De ingezette transitiebeweging brengt financiële risico's met zich mee. Om deze risico's af te vangen is een reserve gevormd.
|
Bestuurlijk belang/ zeggenschap gemeente
|
Opdrachtgeversrol: via bestuurlijke vertegenwoordiging in de GR Drechtsteden
Eigenaarsrol: wethouder financiën in het Algemeen Bestuur
|
Toekomstperspectief en ontwikkelingen
|
Herijking strategie
De strategie van gedeeltelijke afbouw, samenwerking met en (gedeeltelijke) verkoop aan marktpartijen van de BV’s van Drechtwerk is eind 2016 grotendeels afgerond. Het AB heeft medio 2017 besloten deze strategie te herijken, binnen de uitgangspunten die de Drechtraad eind 2014 heeft vastgesteld. Gerelateerd aan dit besluit is de verzelfstandiging van DrechtstedenActief en DrechtwerkGroen stopgezet. Ook blijft het minderheidsbelang van FrisFacilitair in eigendom.
In de tweede helft van 2017 is een strategieplan opgesteld met als doel de opdracht van de organisatie en de prestaties te verbeteren. De implementatie van het strategieplan is opgestart en dit loopt in 2018 nog door. De te verwachten verbetering van de financiële resultaten van Drechtwerk zullen pas over enige tijd zichtbaar zijn.
Detachering BV
Om het detacheren van medewerkers succesvoller te laten verlopen, richt Drechtwerk samen met de SDD een vennootschap (BV) in die speciaal belast zal zijn met het detacheren van zowel mensen uit de doelgroep van Drechtwerk als uit die van de SDD. De oprichting van deze BV is voor een zienswijze voorgelegd aan de raden. Op het moment dat de Drechtraad in maart 2018 heeft ingestemd met deze BV, kan de organisatie opgestart worden.
|
Sturingsarrangement, gekoppeld aan risicoprofiel
|
Arrangement 3: gemiddeld
|
Website en documenten
|
www.drechtwerk.nl
Primaire begroting 2017 en zienswijze
|
Koepelschap Buitenstedelijk Groen en Natuur- en Recreatieschap IJsselmonde
Doel van het Koepelschap is een evenwichtige ontwikkeling en instandhouding van het buitenstedelijk groen als geheel en in verhouding tot zijn omgeving.
Het Natuur- en Recreatieschap IJsselmonde behartigt de bovenlokale belangen van openluchtrecreatie op het eiland IJsselmonde.
Naam verbonden partij
|
Koepelschap Buitenstedelijk Groen
|
Vestigingsplaats
|
Schiedam
|
Rechtsvorm
|
Gemeenschappelijke Regeling
|
Doel (openbaar belang dat wordt behartigd)
|
Het Koepelschap heeft tot doel op basis van Rijks-, provinciaal en regionaal beleid in onderlinge samenhang een evenwichtige ontwikkeling en instandhouding van het buitenstedelijk groen als geheel in het gebied behorend tot de gemeenten Albrandswaard, Barendrecht, Bernisse, Brielle, Capelle aan den IJssel, Hendrik-Ido-Ambacht, Hellevoetsluis, Krimpen aan den IJssel, Maassluis, Nederlek, Ridderkerk, Rotterdam, Schiedam, Spijkenisse, Vlaardingen, Westvoorne en Zwijndrecht in de directe omgeving daarvan te bevorderen.
|
Risico’s
|
-
|
Bestuurlijk belang/ zeggenschap gemeente
|
Een wethouder is lid van het Algemeen Bestuur.
|
Toekomstperspectief en ontwikkelingen
|
Het Koepelschap is opgeheven per 31/12/2017.
Dit proces loop parallel met een gewijzigde organisatievorm van de recreatieschappen in de provincie Zuid-Holland.
De vereffening van het vermogen gebeurt op basis van de jaarrekening 2017. De gemeente Hendrik-Ido-Ambacht heeft daaruit € 1.000 zal ontvangen.
|
Sturingsarrangement gekoppeld aan risicoprofiel
|
Sturingsarrangement 2 (risicoprofiel laag/gemiddeld)
|
Naam verbonden partij
|
Natuur- en Recreatieschap IJsselmonde
|
Vestigingsplaats
|
Rotterdam
|
Rechtsvorm
|
Gemeenschappelijke Regeling
|
Doel (openbaar belang dat wordt behartigd)
|
Het Natuur- en Recreatieschap heeft tot doel de natuur- en recreatieschapsgebieden in of in de directe nabijheid van de gemeenten Albrandswaard, Barendrecht, Bernisse, Brielle, Capelle aan den IJssel, Hendrik-Ido-Ambacht, Hellevoetsluis, Krimpen aan den IJssel, Maassluis, Nederlek, Ridderkerk, Rotterdam, Schiedam, Spijkenisse, Vlaardingen, Westvoorne en Zwijndrecht efficiënt en effectief te beheren.
|
Risico’s
|
Het uittreden van de provincie, de gemeente Rotterdam en wellicht meerdere gemeenten.
|
Bestuurlijk belang/ zeggenschap gemeente
|
Wethouder RO is lid van het dagelijks en algemeen bestuur van het NRIJ.
Een raadslid is lid van het Algemeen Bestuur van het NRIJ.
|
Toekomstperspectief en ontwikkelingen
|
De provincie heeft besloten haar deelname in het NRIJ per 1/1/2017 te beëindigen. Ook de gemeente Rotterdam heeft besloten per 1/1/18 uit te treden. Op verzoek van het recreatieschap heeft de provincie haar uittreden opgeschort tot 1/1/2018, zodat het NRIJ zich gedegen kan voorbereiden op haar toekomst. Er zijn overeenkomsten gesloten tussen het schap en de provincie en het schap en de gemeente Rotterdam over de uittreedvoorwaarden.
Begin december 2017 heeft de raad besloten om als één van de vijf overblijvende deelnemers in het NRIJ te blijven.
|
Sturingsarrangement gekoppeld aan risicoprofiel
|
Sturingsarrangement 2 (risicoprofiel laag/gemiddeld)
|
Website en documenten
|
www.recreatiegebied-ijsselmonde.nl
|
GR Gemeenschappelijke Vuilverwerking Dordrecht en omstreken (Gevudo)
Gevudo bezit 18,15 % van de aandelen van NV Huisvuilcentrale Noord-Holland, HVC te Alkmaar en behartigt en coördineert de belangen van de deelnemende gemeenten richting HVC. De GR Gevudo is aangegaan door de gemeenten Alblasserdam, Dordrecht, Giessenlanden, Gorinchem, Hardinxveld-Giessendam, Hendrik-Ido-Ambacht, Leerdam, Molenwaard, Papendrecht, Sliedrecht, Zederik en Zwijndrecht. Waar de regeling in het verleden daadwerkelijk actief was in het verzamelen en verwerken van huishoudelijk afval, wordt het doel nu feitelijk uitsluitend verwezenlijkt door het verwerven, beheren en vervreemden van aandelen in het kapitaal van de N.V. Huisvuilcentrale Noord-Holland (HVC) en het partij zijn bij overeenkomsten tussen aandeelhouders van HVC. De GR Gevudo staat naar rato van haar deelname in HVC garant voor het nakomen van de verplichtingen die HVC aangaat met betrekking tot de financiering van verbrandingsinstallaties. Hiervoor wordt een garantstellingprovisie ontvangen. De verdeelsleutel is het gemiddelde tonnage aangeleverd afval over de laatste vijf jaar. Per 1 juni 2015 is de GR Gevudo gewijzigd zodat de GR Gevudo aansluit bij haar huidige taak, namelijk aandeelhouder zijn van HVC en als doorgeefluik van de garantstellingsprovisie naar deelnemende gemeenten. De GR Gevudo is ook aangepast om te voldoen aan de nieuwe Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr).
Naam verbonden partij
|
GEVUDO
|
Vestigingsplaats
|
Dordrecht
|
Rechtsvorm
|
Gemeenschappelijke Regeling
|
Doel (openbaar belang dat wordt behartigd)
|
Behartigen van de belangen van de deelnemers op het gebied van het op milieu hygiënisch verantwoorde wijze verwerken van huishoudelijke afvalstoffen afkomstig van de Drechtsteden, Alblasserwaard en Vijfheerenlanden en de Hoeksche Waard.
|
Onzekerheden
|
De eventuele tekorten van HVC Alkmaar worden via de gemeenschappelijke regeling Gevudo omgeslagen naar de aandeelhouders.
|
Bestuurlijk belang/ zeggenschap gemeente
|
Vertegenwoordiging in het algemeen bestuur (collegelid).
|
Toekomstperspectief en ontwikkelingen
|
HVC is financieel robuust, ook op de middellange termijn, en de bedrijfsvoering van HVC is adequaat, uitgaande van de kapitalisering/financiering met gegarandeerde leningen.
Als Hendrik-Ido-Ambacht staan wij garant voor € 8,1 miljoen echter zolang de verbrandingsinstallaties voldoende aanbod van onder andere de gemeentelijke klanten en waterschappen behouden, is het risico minimaal. HVC is zich hier bewust van en importeerde in 2016 en 2017 afval uit Groot Brittannië om de verbrandingsinstallaties zo efficiënt mogelijk te laten draaien en zo de risico's voor de gemeenten zo klein mogelijk te houden. Echter in Nederland is de hoeveelheid bedrijfsafval sinds 2016 toegenomen waardoor HVC nu weer meer afval uit Nederland kan verwerken dan voorheen.
Sinds 2014 is een nieuwe dienstverleningsovereenkomst met HVC van kracht, alsmede voor de gemeente Dordrecht, gemeente Alblasserdam, gemeente Papendrecht en gemeente Zwijndrecht.
|
Sturingsarrangement, gekoppeld aan risicoprofiel
|
De GR Gevudo heeft een risicoprofiel 1 (laag risico op financieel en bestuurlijk gebied) en daarmee sturingsarrangement 1.
|
Bureau Openbare Verlichting
Naam verbonden partij
|
Bureau Openbare Verlichting
|
Vestigingsplaats
|
Hardinxveld-Giessendam
|
Rechtsvorm
|
Gemeenschappelijke Regeling
|
Doel (openbaar belang dat wordt behartigd)
|
Giessenlanden, Gorinchem, Hardinxveld-Giessendam, Hendrik-Ido-Ambacht, Leerdam, Molenwaard, Papendrecht, Krimpenerwaard, Vianen en Zederik hebben zich verenigd in de Gemeenschappelijke Regeling Bureau Openbare Verlichting (Bureau OVL). Kerntaak van deze organisatie is het uitvoeren van het beheer van de openbare verlichting en de centrale aansturing en bewaking op de uitvoering van de onderhoudswerkzaamheden hieraan. Bureau OVL fungeert op dit terrein ook als het kenniscentrum voor de deelnemers en voert in opdracht projecten voor de gemeenten uit.
|
Onzekerheden
|
Er worden geen risico’s genoemd.
|
Bestuurlijk belang/ zeggenschap gemeente
|
Vertegenwoordiging in het bestuur (collegelid).
|
Toekomstperspectief en ontwikkelingen
|
Bureau OVL neemt deel aan landelijke overleggen van het InterGemeentelijk-overleg Openbare Verlichting (IGOV) welke met ingang van 1 januari 2016 is ondergebracht in de stichting OVLNL.nl. Bureau OVL is van daaruit vertegenwoordiger namens de kleine en middelgrote gemeenten in het landelijk overleg van NetbeheerNederland.
|
Sturingsarrangement, gekoppeld aan risicoprofiel
|
Arrangement 1: Laag
|