Toelichting

--

Kwaliteit

Begin 2020 is het meerjarenplan Dienstverlening vastgesteld. De kernboodschap is dat wij leven in een tijd waarin verandering de enige constante is. De ingewikkelde samenleving vraagt een eerlijke en begripvolle overheid met menselijke maat. Iedere inwoner heeft daarin zijn eigen behoefte. Daarop inspelen, is de rode draad van dienstverlening in de komende jaren. Digitale ontwikkeling is van groot belang om toekomstbestendig te blijven. Zo doet Dienstverlening Drechtsteden mee aan een landelijke project om via de telefoon identiteitsvaststelling mogelijk te maken. Daarmee kan in de toekomst meer informatie telefonisch verstrekt worden.
Ook bij dienstverlening vraagt de coronacrisis extra aandacht. Er zijn meer producten digitaal beschikbaar gesteld en er wordt op gestuurd zoveel als mogelijk hiervan gebruik te maken. Voor inwoners die hier moeite mee hebben is altijd maatwerk mogelijk. De openingstijden hoefden we nauwelijks aan te passen. Wel wordt alleen gewerkt op afspraak om drukte in de publiekshal te voorkomen. Over deze maatregelen hebben we steeds gecommuniceerd via (sociale) media.
Bij telefonie is het aantal telefoontjes aanzienlijk toegenomen. Veel inwoners komen met hun vragen over corona naar de gemeente toe. Hoewel dit vooral in de zomer tot langere wachttijden heeft geleid, is de klanttevredenheid nog steeds goed.