Bijstand en TOZO
In 2020 waren de gevolgen van corona voor de bijzondere bijstand relatief beperkt, mede door invoering van de steunpakketten door het kabinet. Er was sprake van een lichte daling van de bijzondere bijstand ten opzichte van 2019, met uitzondering van het persoonlijk minimabudget (PMB) en de bijzondere bijstand voor de kosten van bewindvoering. We verwachten een toename van de aanvragen voor bijzondere bijstand in 2021 als de steunmaatregelen worden afgebouwd.
Daarnaast is in 2020 een stijging te zien van de aanvragen voor algemene bijstand, naast de aanvragen voor de TOZO regeling. Er waren in 2020 drie verschillende TOZO regelingen. Bij de TOZO 1 regeling was nog geen sprake van een partnerinkomenstoets waardoor van deze regeling vaker gebruik is gemaakt dan van latere TOZO regelingen, waar de partnerinkomenstoets wel werd toegepast. De TOZO 2 regeling liep van 1 juni tot 1 september 2020. De TOZO 3 regeling liep van 1 oktober 2020 tot 31 maart 2021. Het aantal aanvragen voor deze regeling ligt hoger dan bij TOZO 2 als gevolg van de langere looptijd en de strenge lockdown die in december 2020 is ingegaan.
Minimavoorzieningen
In het algemeen geldt dat op vrijwel alle onderdelen van het minimabeleid sprake was van lager bereik en onderbesteding in 2020. Er is weliswaar een groter beroep gedaan op directe inkomensondersteuning (algemene bijstand en TOZO), maar paradoxaal genoeg minder op de minimavoorzieningen en schuldhulpverlening.
De verwachting is dat de onderbesteding een incidenteel karakter heeft en dat de uitgaven na de coronacrisis gaan stijgen. De bestaanszekerheid van veel inwoners wordt door de crisis fors geraakt. Door de geleidelijke afbouw van de steunmaatregelen (dan wel aanscherping van de voorwaarden) zal een (steeds) groter deel van onze inwoners het financieel lastiger krijgen. Hieronder benoemen we een aantal onderdelen uit het minimabeleid:
Stichting Leergeld Drechtsteden
Hier is een daling te zien in het aantal aanvragen en in de hoogte van de aanvraag. In 2020 zijn in Hendrik-Ido-Ambacht 365 kinderen geholpen (2019: 381 kinderen). Het totaal toegekende bedrag in 2020 was € 130.161,88 (2019: € 141.049,41). Deze daling in 2020 is vooral het gevolg van de lockdown. Hierdoor konden schoolreisjes, sportactiviteiten, muzieklessen, toneel en vele andere activiteiten niet doorgaan. En het heeft te maken met de sluiting van winkels en sportfaciliteiten als gevolg van de coronamaatregelen.
Stichting Urgente Noden (SUN) Drechtsteden
In 2020 is door SUN uit eigen middelen aan 246 huishoudens in totaal € 90.035,- verstrekt. Ten opzichte van 2019 is het aantal geholpen huishoudens gestegen met 46,4%, maar de uitgaven zijn vrijwel gelijk gebleven (0,4% gedaald). Dit is deels veroorzaakt doordat SUN, in verband met de coronacrisis, een broodnoodregeling beschikbaar heeft gesteld aan inwoners die als gevolg van de crisis direct in de problemen kwamen.
Persoonlijk Minima Budget (PMB)
In 2020 is er minder een beroep gedaan op het PMB. De reden daarvoor ligt waarschijnlijk in een vermindering van klantcontact tijdens de lockdown. De verwachting is dat bij het opstarten van de reguliere dienstverlening het beroep op het PMB zal toenemen.
Schuldhulpverlening
Het aantal aanmeldingen voor schuldhulpverlening bleef in 2020 achter op de prognose (een norm van 1200 nieuwe trajecten per jaar). Dit lijkt vooral een gevolg van de coulantere opstelling van schuldeisers tijdens de lockdownperiode. Ook het gegeven dat belangrijke verwijzers, zoals een Sociaal Wijkteam, tijdens de lockdown beperkter bereikbaar waren of hun fysieke loket tijdelijk moesten sluiten, is waarschijnlijk van invloed geweest op het aantal nieuwe aanmeldingen.
Voor schuldhulpverlening geldt over het algemeen dat de gevolgen van een crisis zich waarschijnlijk pas op een later tijdstip manifesteren. Het aantal mensen dat als gevolg van deze crisis in de financiële problemen komt en (snel) schuldenposities gaat opbouwen, zal naar verwachting in 2021 en de jaren daarna fors toenemen. Daar komt bij dat de gewijzigde Wet Gemeentelijke Schulphulpverlening per 2021 van kracht is. Die wet verplicht gemeenten om met vroegsignalering aan de slag te gaan ter voorkoming van stapeling van financiële problematiek bij inwoners. Mogelijk leidt dat op termijn ook tot een toename van schuldhulpverleningstrajecten.
Cijfers Hendrik-Ido-Ambacht 2020
- Aantal nieuwe aanmeldingen in 2019: 78 en in 2020: 62
- Aantal klanten bij de SDD met lopend schuldhulptraject (peildatum december 2020) in 2019: 51 en in 2020: 47 klanten.
Dienstverlening Wmo-consulenten
De Wmo-dienstverlening was in 2020 deels afgeschaald en er vond in beperkte mate huisbezoek bij de mensen thuis plaats. Voor de Wmo-consulenten gold dat een groot deel van het jaar alleen huisbezoeken afgelegd werden in situaties waarin een digitaal of telefonisch contact met de klant niet mogelijk was of niet volstond. De meeste keukentafelgesprekken en indicatiegesprekken werden daardoor telefonisch en via beeld-bellen gevoerd.
Individuele verstrekkingen
Voor de verstrekking van voorzieningen (rolstoelen, woningaanpassingen en scootmobielen) zijn in 2020 minder problemen geweest.
Dagbesteding
Door de 1,5 meter maatregel was het in 2020 voor de aanbieders niet mogelijk hun maximale capaciteit te benutten. Ondanks alle inspanningen was het aanbod aan dagbesteding kleiner dan de vraag. Dit kwam door een gebrek aan fysieke ruimte in combinatie met een het hoge ziekteverzuim van personeel. Het aanbieden van dagbesteding vond door corona aan kleinere groepen plaats.
Huishoudelijke ondersteuning (HO)
Door ziekteverzuim onder het vast en tijdelijk personeel bij de zorgaanbieders heeft een deel van de HO-cliënten minder ondersteuning gehad dan ze gewend waren.
Individuele begeleiding
De aanbieders van individuele begeleiding hebben in 2020 een deel van het klantcontact vervangen door telefonisch en digitaal contact.
Vervoer
Er zijn minder reizigers vervoerd dan normaal het geval is en er kon niet volledig worden voldaan aan de vraag. Met de Drechthopper zijn in 2020, vanwege de 1,5 meter maatregel minder reizigers per keer in de busjes vervoerd. Voor de Wijkhopper gold dat er 1 reiziger of 1 reiziger mét begeleider (achterin) mee kon. Alle reizigers waren verplicht een mondkapje te dragen (net als de chauffeur).
Sociaal Wijkteam
In 2020 vonden in beperkte maken spreekuren met cliënten plaats. Cursussen en trainingen voor volwassenen gingen niet door. In de eerste fase is medewerkers gevraagd zoveel mogelijk thuis te werken, verzoeken voor hulp en ondersteuning telefonisch af te doen en "risico-cliënten" pro-actief telefonisch te benaderen. Verder zijn coronaschermen geplaatst bij de receptiebalie van het Jeugdteam en Sociaal Wijkteam en zijn grotere ruimtes in het gemeentehuis en in Cascade gebruikt om spreekuur te houden. Corona heeft niet geleid tot minder lasten voor het Sociaal Wijkteam, wel tot een lichte afname van cliënten.
In 2021 blijft het bovengeschetste bestaan, totdat verruiming van coronamaatregelen zal plaatsvinden. Het risico bestaat dat het beroep op het Sociaal Wijkteam als gevolg van corona dan gaat toenemen.
De Blije Borgh
Het aanbieden van welzijnsactiviteiten voor senioren vanuit dienstencentrum Wielstaete is stopgezet. Het dienstencentrum was het grootste deel van het jaar gesloten.
Dit heeft geleid tot lagere exploitatielasten (gas, water licht), maar ook tot minder inkomsten voor de Blije Borgh vanuit de bijdrage voor activiteiten. In de subsidiebeschikking en prestatieovereenkomst tussen gemeente en Blije Borgh is opgenomen dat de Blije Borgh op basis van de gemeentelijke subsidie, welzijnsactiviteiten voor senioren en dagbesteding voor senioren aanbiedt. Omdat dit in 2020 zeer beperkt plaatsvond, moet dit bij de definitieve subsidiebeschikking expliciet worden goedgekeurd.
Jeugdzorg
Wat betreft jeugdhulp en corona is nog heel veel onzeker. In 2020 is op sommige vlakken waarschijnlijk minder ondersteuning geleverd, maar er was natuurlijk wel de afspraak dat instellingen werden doorbetaald. We wachten op SOJ voor de cijfers over 2020. En we wachten het eind van de lockdown en de coronacrisis af wat betreft de toeloop op zorg en ondersteuning. Onze aandacht zal hierbij uitgaan naar de gevolgen van de lockdown voor jongeren, het optreden van eventuele spanningen in gezinnen en de gevolgen van het gebrek aan continuïteit van de ondersteuning aan jongeren, ouders, volwassenen en ouderen in met name de Geestelijke Gezondheidszorg.
Drechtwerk
Drechtwerk heeft haar productiehallen medio maart gesloten. Vervolgens is de inrichting gewijzigd conform RIVM-eisen, waardoor op 5 juli iedereen weer aanwezig was op de productieafdelingen.
Ook de werkzaamheden bij andere onderdelen van Drechtwerk hebben, met in achtneming van de voorschriften, grotendeels doorgang kunnen vinden. Bij de stafafdelingen is zoveel mogelijk vanuit huis gewerkt.
De ontwikkelingen rond corona hebben er toe geleid dat er vertraging is opgelopen om van Drechtwerk Actief (DWA) een goed lopend ontwikkelbedrijf te maken. Dat neemt niet weg dat er goede eerste stappen zijn gezet. Die kunnen worden opgevolgd, waardoor de opgelopen vertraging kan worden goedgemaakt. De samenwerking met de SDD heeft afgelopen jaar een beperkte ontwikkeling doorgemaakt. Omdat Perspct het grootste deel van het jaar gesloten is geweest in verband met corona kwam de samenwerking op de werkvloer tot stilstand. Er zijn wel stappen gezet om het individueel detacheren, dat is ondergebracht bij de SDD, weer onderdeel van Drechtwerk te laten worden. Naar verwachting wordt dit traject in het tweede kwartaal van 2021 afgerond.
Corona heeft er toe bijgedragen dat het financiële resultaat van Drechtwerk sterk vertekend is. Door het gedeeltelijk uitvallen van de productie is de omzet sterk gedaald, maar door de ruimhartige compensatie van de Rijksoverheid valt het uiteindelijke resultaat mee, is de afwijking van de begroting gering en in het voordeel van de deelnemende gemeenten. Tegenover een achterblijvende omzet van Drechtwerk Actief staat in 2020 een positief resultaat voor Drechtwerk Groen.
Eventuele nadelige effecten in 2021 voorkomend uit de COVID-19 crisis zullen in financiële zin via de gemeentelijke bijdrage direct bij de deelnemende gemeenten vallen. Of hier sprake van zal zijn is, gelet op de onzekerheden over compensatie van het Rijk, niet te zeggen.
GGD
De diverse overleggen met partijen Gezonde school (scholen, kinderopvang, Hi5 Ambacht) en het Sportakkoord (sportverenigingen en Hi5 Ambacht) zijn uitgesteld en vervolgens digitaal uitgevoerd.De deskundigheidsbevordering docenten en Hi5Ambacht op het gebied van mentale weerbaarheid jeugd is uitgesteld tot het moment dat er meer tijd is binnen het rooster (corona- zaken en maatregelen gaan voor). Overleg met betrokken partijen over mentale weerbaarheid vindt digitaal plaats. De Gezond- en fitheidsdag voor ouderen is niet doorgegaan in 2020. Ook in 2021 zullen alternatieve activiteiten plaatsvinden (zoals balkon beweegactiviteiten door de hele gemeente).
De doelstelling van het Preventie- en handhavingsplan alcohol is dat de jeugd onder de 18 jaar niet begint met drinken en dat jongvolwassenen het overmatig alcoholgebruik verminderen. Team Handhaving kon de acties uit het Preventie-en handhavingsplan alcohol niet uitvoeren, omdat sportverenigingen en horeca gesloten zijn. Om dezelfde reden is ook het Mistery shopping onderzoek doorgeschoven naar 2021. We kijken nu of het onderzoek dit najaar wel kan worden gehouden. De interventies bij de professionals op het gebied van bespreekbaar maken van risico's van middelengebruik en gespreksvaardigheden zijn uitgesteld; dit heeft vooral te maken met andere prioritering in verband met corona.
Van de totale activiteitenbegroting van € 18.250 is € 1.797 euro ingezet. Het budget voor de uitvoering van activiteiten door de GGD voor lokale gezondheidsbevordering is beschikbaar voor 4 jaar en wordt na afloop van die periode afgerekend. Het restantbudget over 2020 wordt ingezet in de restende 3 jaren 2021 t/m 2023. Het budget is onderdeel van de totale begroting van de GGD.
Sport, Cultuur en recreatie (o.a. sportverenigingen, Cascade )
De beperkende maatregelen van het Rijk om verspreiding van het coronavirus te voorkomen, hebben grote gevolgen gehad voor sportbeoefenaars en sportverenigingen, commerciële aanbieders van sportactiviteiten, culturele verenigingen en aanbieders van culturele activiteiten en exploitanten van accommodaties voor deze activiteiten. Het feit dat de beperkende maatregelen betrekking hadden op verschillende tijdvakken, zorgde bovendien voor een gebrek aan continuïteit in programmering en activiteiten.
Samenkomsten en vooral binnensporten werden beperkt of niet toegestaan, hetzelfde gold voor buitensport, zij het in iets mindere mate. Theatervoorstellingen en uitvoeringen, schoolmusicals, koorrepetities, etc. werden geannuleerd. Alleen alternatieve activiteiten voor veel kleinere aantallen bezoekers/deelnemers konden nog beperkt georganiseerd worden. Horeca werd niet toegestaan, waardoor de aantrekkelijkheid van activiteiten ook afnam. Ten slotte was er met name bij oudere inwoners terughoudendheid merkbaar. Zij zagen ervan af om ruimtes te gebruiken die wel 'coronaproof' waren ingericht en beschikbaar werden gesteld.
Het aanbieden van voldoende accommodatie voor sport en cultuur werd aanzienlijk beperkt. Deelname aan sportactiviteiten of culturele activiteiten moest langdurig worden uitgesteld of definitief afgelast. De binnensportaccommodaties zijn enkele weken buiten gebruik gesteld. In die periode zijn onderhouds- en opfriswerkzaamheden uitgevoerd bij de accommodaties.
Hi5Ambacht heeft het gebruik van buitenruimte gecoördineerd voor sportactiviteiten. Nadat de accommodaties alsnog (beperkt) in gebruik genomen konden worden, zijn in samenwerking met
o.m. Hi5Ambacht afspraken met gebruikers/scholen gemaakt. Natuurlijk zijn de noodzakelijke voorzieningen aangebracht (looproutes en hygiënemaatregelen).
De theaterzaal van Cascade werd niet meer gebruikt voor grote voorstellingen. Cascade bood als alternatief bv. 'huiskamervoorstellingen' aan voor kleine aantallen bezoekers, met name gezinnen. De bibliotheek is ook enige tijd gesloten geweest. Verder was de muziekschool ook gesloten. De gemeente heeft de huur voor verenigingen op het sportpark en de stichtingen in het Baxhuis opgeschort. Later heeft de gemeente de huur voor de sportverenigingen kwijtgescholden.
Voor de kwijtgescholden huur voor het sportpark heeft de gemeente bij het Rijk een vergoeding aangevraagd. Cascade en Sportfondsen hebben dat ook gedaan voor hun hurende sportverenigingen. Op deze wijze kunnen gederfde inkomsten opgevangen worden. Naast de minderinkomsten zijn er ook meerkosten voor het coronaproof inrichten van de accommodaties.
Voor de financiële schade op cultureel gebied heeft de gemeente een subsidie ontvangen van de provincie Zuid-Holland (noodsteun cultuur) van € 50.000. Deze wordt aangewend om, samen met een gemeentelijke garantie als tegendekking, de financiële schade bij cultureel centrum Cascade op te vangen.
Op advies van de VNG heeft de gemeente de subsidies voor alle gesubsidieerde instellingen doorbetaald om de continuïteit te handhaven. Aan de grotere gesubsidieerde organisaties is expliciet gevraagd om in de jaarstukken 2020 te vermelden wat de gevolgen van de coronamaatregelen waren in 2020.
Het is lastig om verwachtingen uit te spreken over 2021. Het is bekend dat in elk geval in het eerste halfjaar er nog steeds sprake is van beperkende maatregelen. Wellicht vinden er na de zomerperiode versoepelingen plaats, waardoor meer sport- en culturele activiteiten mogelijk worden voor m.n. volwassenen. Tot die tijd moeten we rekening houden met maatschappelijke en financiële gevolgen. Maatschappelijke gevolgen zijn te vinden bij vooral jongeren en ouderen (gebrek aan sociale contacten/ontmoeting), hebben betrekking op gezondheid/leefstijl/bewegen en ontspanning/ontplooiing. Financiële gevolgen hebben vooral betrekking op minder inkomsten door teruglopende verhuur en wegvallen van horeca. Daar tegenover staat dat het Rijk compensatieregelingen ontwikkelt en voortzet.
Zwembad
Sportfondsen, sinds november 2019 de exploitant van het zwembad, heeft door de coronamaatregelen het binnenbad met tussenpozen moeten sluiten. Het binnenbad was gesloten van 16 maart tot 25 mei, van 4 november tot 19 november, en vanaf 15 december.
Door de beperkingen als gevolg van corona heeft Sportfondsen in het voorjaar aangegeven het buitenbad niet te kunnen openen omdat de kosten de baten ver te boven zouden gaan. Op verzoek van de gemeente is het buitenbad toch open geweest in juli en augustus. Sportfondsen heeft deze stap kunnen zetten na de toezegging van de gemeente om het tekort op de openstelling van het buitenbad volledig te compenseren. Dit tekort bedroeg circa € 65.000.
Het doorlopen van de coronamaatregelen over de jaarwisseling heen heeft gevolgen voor de bedrijfsvoering van Sportfondsen in 2021. Vanaf 16 maart 2021 is het binnenbad, in afwachting van verdere versoepelingen, alleen open voor de zwemlessen jeugd t/m 12 jaar. Alle andere activiteiten zijn 'tot nader order' vervallen. Op verzoek van de gemeente ging het buitenbad op 12 april 2021 open. Dit is circa drie weken eerder dan de contractueel overeengekomen openingsdatum (1 mei). Het betreft hier een beperkte opening. Vooralsnog gaat alleen het wedstrijdbad open voor banenzwemmen.
Voor de extra kosten van zwembaden en ijsbanen heeft het Rijk in april 2021 een regeling in het leven geroepen (over 2020). De grootte van de extra kosten van het zwembad en de grootte van de rijkscompensatie zijn op dit moment nog niet bekend.
Onderwijs (o.a. noodopvang, computers)
De scholen hebben zelf voldoende devices geregeld of aangeschaft, waardoor alle kinderen die het nodig hadden, de digitale middelen hadden om les op afstand te volgen. Ambacht Samen heeft hierin ook een rol gespeeld door devices in te leveren en ter beschikking te stellen.
Met de schoolbesturen is afgesproken dat de gemeente na afloop van de thuiswerkperiodes eventuele schades regelt met de verzekeraar. In overleg is besloten dat we als gemeente geen verzekering afsluiten voor de devices, omdat dit te kostbaar was. Tot nu toe zijn er nog geen schades gemeld aan devices. Voor 2021 verwachten we geen vragen meer rondom digitale middelen voor de kinderen.
Noodopvang
In maart 2020, tijdens de eerste lockdown, moesten scholen en kinderopvangorganisaties noodopvang regelen voor kinderen van ouders met een cruciaal beroep, kwetsbare kinderen en kinderen met een smi-indicatie. Dit is goed opgepakt door de organisaties. Vanuit het Rijk heeft de gemeente voor de eerste lockdown € 57.000 ontvangen als compensatie voor de organisaties die noodopvang boden. Dit geld is verdeeld over de organisaties op basis van aantal opgevangen kinderen.
Eind 2020/begin 2021 zijn we een tweede lockdown ingegaan, waarbij de noodopvang ook weer opgestart moest worden. Het is nog niet duidelijk of er wederom een compensatie komt vanuit het Rijk voor deze tweede periode.
Leerlingenvervoer – Compensatie vervoerders
COVID-19 en de bijbehoren maatregelen had voor het leerlingenvervoer de onderstaande gevolgen:
- Eerste lock down periode (met enkel de uitvoering van noodzakelijke ritten) van 15 maart t/m
- 10 mei 2020 voor de basisschoolkinderen en (hervat vanaf 11 mei2020)
- 31 mei 2020 voor het voortgezet onderwijs (hervat vanaf 1 juni2020)
- Uiteindelijk zijn de alle scholen op 8 juni 2020 weer volledigbegonnen
- Voor uitgevallen ritten is de lijn van VWS, OCW en de VNG om in de periode 15 maart 2020 t/m 30 juni 2020 maximaal 80% van de financiering op grond van de afgesloten overeenkomsten voor doelgroepenvervoer door te blijven betalen. Deze continuïteitsbijdrage heeft als doel de voorziening doelgroepenvervoer in de gemeenten in stand te houden. Voor deze vorm van staatssteun is ook toestemming vanuit de EU gekregen. De afspraak om maximaal 80% te financieren is gebaseerd op een onderzoek van Panteia (zie circulaire voor doorbetaling doelgroepenvervoer. Besluit SA nr. 57554, datum 29 juni 2020).
- Tweede lock down periode van 16 december 2020 t/m
- 7 februari 2021 voor de basisschoolkinderen (hervat vanaf 8 februari2021)
- 28 februari 2021 voor het voortgezet onderwijs (hervat vanaf 1 maart 2021)
- Omdat het -anders dan in de eerste lock down- gaat om een maatwerkoplossing gebaseerd op genoemde Kaderregeling is het advies de ritten vanaf 16 december 2020 zelfstandig te toetsen aan de regels van staatsteun. De desbetreffende Europese staatssteunregeling (Tijdelijke Kaderregeling inzake staatssteun vanwege COVID-19) stelt als maximum steunpercentage 70% van de niet gedekte vaste lasten.
- De omzet in de periode waarover steun wordt verleend moet (tenminste) 30% zijn gedaald ten opzichte van hetgeen normaliter in rekening gebracht zou worden voor het leerlingenvervoer in genoemde periode. Op 15 februari jl. werd door de rijksoverheid gecommuniceerd dat de Europese Commissie een tweede gecoördineerde melding van staatsteun van het Rijk heeft goedgekeurd. De staatsteun betreft het compenseren van vervoersbedrijven, die doelgroepenvervoer leveren over de periode 1 juli t/m 13 oktober 2020. Het compenseren van genoemde bedrijven valt onder een andere regeling dan die waarop de eerste melding betrekking had. Deze keer is de steun goedgekeurd onder het Tijdelijk Steunkader. Dat betekent dat er andere voorwaarden gelden, onder meer dat het uitkeringspercentage is verlaagd van 80% naar 70%.
- Nederland gaat -zoals ook is gebeurd voor de periode 16 maart 2020 tot en met 30 juni 2020- opnieuw een generieke melding van verlening van staatssteun door Gemeenten betreffende doelgroepenvervoer doen aan de Europese Commissie. Het percentage is tot het eind van de onderhandelingen onderwerp van gesprek. Het is lastig daarover uitspraken te doen. De VNG streeft ernaar dit zo dicht mogelijk bij de 80% (van het originele contract) te houden, in ieder geval voor de periode van de tweede lockdown/scholensluiting. Inmiddels zijn de scholen weer open dus dit maakt dat sprake is van een afgebakende periode waarop compensatie wordt gevraagd.