1.A Wegenbeheer
Wat gaan we in 2022 doen?
Volgend jaar willen we het asfaltonderhoud aan de Onderdijkse Rijweg uitvoeren en het kruispunt Reeweg-Weteringsingel herinrichten. Met betrekking tot het onderhoud aan de elementenverhardingen zullen we Kruiswiel fase 4 (gelijktijdig met de rioolwerkzaamheden) uitvoeren en de Amandelgaarde en de Bramengaarde onderhouden.
Daarnaast zullen nog onderhoudswerkzaamheden uitgevoerd worden naar aanleiding van de inspectieresultaten van de laatste weginspectie maar hier is op dit moment nog geen zicht op.
Beleidskader
De algemene doelstelling voor het wegbeheer is het voeren van een duurzaam wegbeheer waarbij de veiligheid voor de verkeersdeelnemers in stand wordt gehouden. Comfort en aanzien van de weg spelen hierbij een beperkte rol. Uitgangspunt van het wegbeheer is het in 2013 vastgestelde Beleidsplan Wegen 2013-2023.
1.B Verkeer en vervoer
Wat gaan we in 2022 doen?
In 2021 hebben we het Mobiliteitsplan 2021-2030 opgesteld. In het Mobiliteitsplan staat hoe wij in Hendrik-Ido-Ambacht in de periode 2021-2030 om willen gaan met autoverkeer, langzaam verkeer (o.a. voetgangers en fietsen), openbaar vervoer, parkeren, verkeersveiligheid en duurzaamheid (o.a. elektrische auto en fiets). Bij het Mobiliteitsplan is een uitvoeringsplan opgesteld waarin de onderzoeken en maatregelen zijn opgenomen die we de komende jaren gaan uitvoeren.
Beleidskader
De planning is dat de raad in december 2021 het Mobiliteitsplan 2021-2030 vaststelt. Hierin zijn de kaders opgenomen voor het beleid voor de komende jaren. Naast het mobiliteitsplan zijn er ook andere beleidsplannen voor het verkeer in Hendrik-Ido-Ambacht. Hierbij valt te denken aan het "actieplan geluid" en de "beleidsregels oplaad infrastructuur elektrische voertuigen gemeente Hendrik-Ido-Ambacht".
1. C Openbare verlichting
Wat gaan we in 2022 doen?
In 2019 is het nieuwe beleidsplan vastgesteld met daarbij een budget per jaar voor het vervangen en het verduurzamen van ons areaal. In 2022 gaan we verder met het vervangen van de armaturen en masten zoals vastgesteld in het beleidsplan. Ook gaan we in 2022 de slimme 'pucks' voor SmartLighting installeren op de armaturen waarmee we de armaturen op afstand kunnen beheren en aansturen.
Beleidskader
In 2019 is het Openbare Verlichting 2020-2024 door de raad vastgesteld.
1.D Infrastructurele kunstwerken
Wat gaan we in 2022 doen?
In 2020 zijn alle kunstwerken geïnspecteerd op staat van onderhoud en veiligheid. De gegevens uit de inspectie hebben we gebruikt om een onderhoudsplanning voor de komende jaren op te stellen. We gaan de noodzakelijke onderhoudswerkzaamheden uitvoeren om te voldoen aan de kwaliteitseisen die aan de kunstwerken worden gesteld. In 2022 vervangen we de bruggen tussen Groenewaal en het Jaagpad en het bruggetje dat aansluit op de Burgemeester Jonkerkade (ter hoogte van de Pompe van Meerdervoortsingel).
Beleidskader
Binnen de openbare ruimte bevinden zich infrastructurele kunstwerken, die de kruising van (water)wegen of andere natuurlijke barrières mogelijk maken. Dit zijn onder andere bruggen, duikers, keermuren, trappen, tunnels en viaducten. Het huidige beleid is erop gericht de kunstwerken op het kwaliteitsniveau "basis" te onderhouden. Uitgangspunt is een zodanig kwaliteitsniveau dat de kunstwerken en bruggen naar behoren functioneren en er dus geen sprake is van achterstallig onderhoud of gevaarlijke situaties. Bij het beheer heeft het voorkomen van gevaarlijke situaties eerste prioriteit. Tweede prioriteit is zorg dragen voor het goed functioneren van de voorzieningen, gevolgd door het wegwerken van eventueel achterstallig onderhoud.
1.E Verkeersvoorzieningen
Wat gaan we in 2022 doen?
Het beheerplan verkeersvoorzieningen wordt in 2021 geactualiseerd. Op basis van de uitkomsten van het nieuwe beheerplan voeren we als eerste de maatregelen uit om mogelijke knelpunten en achterstanden op te pakken. Vervolgens voeren we het reguliere onderhoud uit.
Beleidskader
De gemeenteraad heeft in 2015 het beleidsplan Verkeersvoorzieningen 2015-2023 en de hiervoor benodigde jaarlijkse budgetten vastgesteld. Verkeersvoorzieningen zoals verkeersborden, straatnaamborden, ANWB-bebording, schrikhekken en verkeerspalen zijn onderdeel van de openbare ruimte. Vanuit het oogpunt van verkeersveiligheid, bruikbaarheid en aanzien worden deze onderdelen beheerd en onderhouden volgens het beheerplan. De verkeersvoorzieningen worden op het basisniveau onderhouden, waarbij niet meer wordt uitgegaan van een kwaliteitsdifferentiatie per gebied. Reden hiervoor is dat verkeersvoorzieningen qua plaatsing, beheer en onderhoud moeten voldoen aan wettelijke bepalingen en landelijke richtlijnen. In het beheerplan zijn uitgangspunten voor de verkeersvoorzieningen geformuleerd.
1.F Straatmeubilair
Wat gaan we in 2022 doen?
Het beheerplan straatmeubilair wordt in 2021 geactualiseerd. Op basis van de uitkomsten van het nieuwe beheerplan vieren we als eerste de maatregelen uit om mogelijke knelpunten en achterstanden op te pakken. Vervolgens voeren we het reguliere onderhoud uit.
Beleidskader
De gemeenteraad heeft in 2015 het beleidsplan Straatmeubilair 2015-2023 en de hiervoor benodigde jaarlijkse budgetten vastgesteld. Aansluitend is een apart beheerplan voor het straatmeubilair opgesteld. Straatmeubilair zoals banken, afvalbakken, fietsenstallingen en abri?s, is een wezenlijk onderdeel van de openbare ruimte. Vanuit het oogpunt van veiligheid, bruikbaarheid en aanzien worden deze onderdelen beheerd en onderhouden. Periodiek worden de beleids- en beheerplannen "straatmeubilair" geactualiseerd. In de plannen zijn nieuwe beleidsuitgangspunten vertaald naar een geactualiseerd plan van aanpak voor het onderhoud aan de verschillende items en zijn de verschillende consequenties nader aangegeven. Essentieel bij het beheer/onderhoud is het te hanteren kwaliteitsniveau voor het onderhoud. Op basis van de landelijke wetgeving en richtlijnen worden de betreffende voorzieningen in de openbare ruimte onderhouden op het kwaliteitsniveau "basis".