Portefeuillehouder
Lafleur Ralph

Status
Nog niet gestart

Planning
Startdatum: 08-02-2017

De Omgevingswet wordt op 1 januari 2021 van kracht. De Omgevingswet bundelt 26 wetten in één nieuwe wet voor de fysieke leefomgeving. Dit betekent een wijziging van  de organisatie van de ruimtelijke ordening in Nederland.  Het is een operatie waar iedereen mee te maken krijgt: overheid, inwoners en het bedrijfsleven. In 2018 hebben we gewerkt aan een Koersdocument voor de Omgevingswet. Hierin hebben we in beeld  gebracht waar wij als gemeente voor staan bij de verdere invoering van de verschillende onderdelen van de Omgevingswet. We hebben daarin kaders gegeven voor de vervolg stappen tot aan 2021.

Wij moeten onze organisatie goed voorbereiden op de komst van de Omgevingswet, zodat we klaar zijn als de wet in werking treedt. Het moet duidelijk zijn welke activiteiten nodig zijn om vanaf 1 januari 2021 effectief te kunnen werken met de nieuwe wet. Hiervoor maken we een Plan van Aanpak, waarbij tegelijkertijd voorstellen worden gedaan over de inzet van middelen. Deze middelen zijn nodig voor bijvoorbeeld het  opstellen van een Omgevingsvisie en een Omgevingsplan, het herontwerp van processen en het volgen van opleidingen. 



Toelichting

G

Kwaliteit

De Omgevingswet beoogt een vereenvoudiging van het stelsel van wetgeving voor de ontwikkeling en het beheer van de leefomgeving. In één wet bundelt de Omgevingswet alle wetten voor de leefomgeving. Vanaf 2021 treedt de wet in werking. De wet vervangt daarmee alle wet- en regelgeving voor wonen, ruimte, infrastructuur en water.  Het belangrijkste doel is om de lokale overheid meer ruimte te bieden en het voor initiatiefnemers, zoals professionele ontwikkelaars en inwoners, eenvoudiger te maken om initiatieven te realiseren. Met deze wet wil het Rijk een veilige en gezonde fysieke leefomgeving en een goede omgevingskwaliteit bereiken en in stand houden. Het gaat om de balans tussen beschermen en benutten van de fysieke leefomgeving.

In Hendrik-Ido-Ambacht zijn we gestart met de implementatie van de Omgevingswet.  Raad, college, MT en medewerkers zijn betrokken geweest bij het opstellen van het Koersdocument. In dit Koersdocument leggen we de keuzes en ambities vast die richting geven aan de verdere implementatie van de wet. Het Koersdocument wordt eind 2018 aan de raad ter vaststelling aangeboden. Met het Koersdocument in de hand stellen we een Plan van Aanpak op. Hierin gaan we in op de activiteiten die noodzakelijk zijn voor een geslaagde invoering van de Omgevingswet in onze gemeente en de daarvoor benodigde middelen.

G

Tijd

De verwachting is dat eind 2017 een ambitiedocument kan worden vastgesteld in de raad en in 2018 kan worden gestart met het opstellen van een omgevingsvisie.