Portefeuillehouder
Lafleur Ralph

Status
Nog niet gestart

Planning
Startdatum: 13-02-2017

OZHZ programmeert de uitvoering van de milieutaken op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving (de zgn. VTH-taken) sinds enige jaren. Dit gebeurt op basis van het Regionale UitvoeringsNiveau, oftewel het RUN , wat door de colleges van de gemeenten (exclusief Dordrecht, Alblasserdam, Leerdam en Giessenlanden waarvoor een integraal kader is ontwikkeld) is vastgesteld.. Het RUN richt zich op de thema's veiligheid, gezondheid, duurzaamheid en leefbaarheid, waardoor het mogelijk is de VTH-taken doelgericht en met optimaal rendement uit te voeren. Samen met de gemeenten is gewerkt aan een evaluatie van het RUN. De uitkomsten hebben geleid tot wat kleine aanpassingen  in risicocategorisering van branches en zijn verwerkt in de jaarprogramma's van de gemeenten.

Daarnaast wordt advies aangeboden op het gebied van o.a. geluid, bodem, lucht en energie. Het is de ambitie van OZHZ om een zo breed mogelijk pakket aan omgevingstaken uit te voeren. Dit leidt tot grotere efficiency en een robuustere taakuitvoering. Er wordt nu al een breed takenpakket uitgevoerd voor de gemeenten Alblasserdam, Dordrecht, Giessenlanden en Leerdam en voor de provincie Zuid-Holland (naast milieutaken op het gebied van bouwen en wonen en soms ook Apv). OZHZ ziet deze ontwikkelingen als wenselijk en passend in de oorspronkelijke gedachtegang die geleid heeft tot de landelijke vorming van omgevingsdiensten, en voorziet daarom in samenspraak met de gemeenten in een soepele en solide transitie. De maatwerkafspraken tussen gemeente en OZHZ worden gemaakt binnen de financiële en beheersmatige kaders, zoals opgenomen in de Nota Bedrijfsvoering 2016 – 2019 die door het algemeen bestuur in maart 2016 is vastgesteld. De wijze van samenwerking met het (regionale of lokale) loket is onderdeel van de maatwerkafspraken. Daarnaast is er ook sprake van verschuiving van taken tussen de verschillende omgevingsdiensten. Zo zijn de BRZO-taken sinds medio vorig jaar belegd bij de DCMR.

Aan de andere kant voert onze omgevingsdienst taken uit in opdracht van de provincie op het gebied  van groenwetgeving en bouwen. Tot slot wordt steeds meer bekend over de inhoud en reikwijdte van de nieuwe Omgevingswet. Inmiddels is daarvoor een regio-brede implementatiestructuur in het leven geroepen waarin gemeenten, gemeenschappelijke regelingen en andere overheden samenwerken. Voor OZHZ wordt het nog belangrijker om vroegtijdig betrokken te worden bij trajecten van ontwikkeling en normstelling in de fysieke ruimte, in het bijzonder het gemeentelijke omgevingsplan. Hierin benadrukt OZHZ nogmaals zijn rol als verlengde ambtelijke organisatie van gemeente en provincie van wiens expertise optimaal gebruik zou moeten worden gemaakt.

Verder is ook de Omgevingsdienst betrokken bij de uittreding van de gemeenten Leerdam en Zederik doordat zij per 1 januari 2019 overgaan naar de provincie Utrecht,de samenvoeging van de gemeenten in de Hoekse Waard tot één gemeente en de samenvoeging van de gemeenten Molenwaard en Giessenlanden tot één gemeente.



Toelichting

G

Kwaliteit

De reorganisatie van de Omgevingsdienst Zuid-Holland Zuid is afgerond. Deze heeft vooralsnog geen nadelige effecten op de uitvoering van de taken en de relatie. Voor wat betreft de doelstellingen van de reorganisatie zit OZHZ op schema. Een belangrijke ontwikkeling voor de organisatie was dat BRZO-bedrijven (Besluit Risico Zware Ongevallen) niet meer behandeld worden door de OZHZ maar door de DCMR (Omgevingsdienst Rijnmond).

 

Een belangrijke inhoudelijke ontwikkeling is het invoeren van de nieuwe Omgevingswet. De OZHZ voert voor ons de Wabo-milieutaken uit. De dienst heeft hiervoor intern een projectplan opgesteld. Naarmate de inwerkingtreding van de wet dichterbij komt, wordt het project verder over de organisatie uitgerold. Een 'virtuele' pool van Omgevingsadviseurs wordt geformeerd en opgeleid. Deze adviseurs kunnen een voortrekkersrol vervullen bij het werken in de geest van de Omgevingswet. Zij worden ingezet bij het leveren van kennis en expertise bij het opstellen van de provinciale en gemeentelijke omgevingsvisies en omgevingsplannen, deelnemen aan Leerkringen en aan (oefen)pilots. Gemeenten hebben eerder al laten weten dat de relatie tussen OZHZ en de opdrachtgevers een belangrijk aandachtspunt is bij de Omgevingswet. OZHZ is er alert op dat zij door de opdrachtgevers voldoende in positie wordt gebracht.

--

Tijd

Zienswijze begroting juni 2017