Portefeuillehouder
Die Steven, van

In 2016 heeft de centrumgemeente Dordrecht opdracht van het Rijk gekregen om samen met de gemeenten in de regio Drechtsteden -Alblasserwaard/Vijfheerenlanden een visie op extramuralisering op te stellen voor Beschermd Wonen en Opvang. De opdracht was mede ingegeven door de plannen van het Rijk om vanaf 2020 drie veranderingen door te voeren in de wijze van bekostiging:

  1. bekostiging van Beschermd Wonen vindt niet meer plaats via een bijdrage aan de centrumgemeente maar via een bijdrage per gemeente;
  2. de bijdrage wordt gebaseerd op een objectief verdeelmodel in plaats van op het gehanteerde historisch verdeelmodel;
  3. de bekostiging van cliënten met de zwaarste indicatie voor Beschermd Wonen zou gaan verlopen via de Wet Langdurige Zorg onder gelijktijdige verlaging van de uitkering voor Beschermd Wonen.

 

Uitstel van besluitvorming

Op basis van de reacties van de VNG en de afzonderlijke gemeenten heeft het Rijk besloten om invoering van deze wijzigingen uit te stellen tot 2022 en voor de bekostiging een ingroeimodel met een termijn van 10 jaar te hanteren. Ook heeft het Rijk besloten om de bekostiging van Maatschappelijke Opvang voorlopig bij de centrumgemeenten te laten. Het Rijk heeft aan het uitstel wel de voorwaarde verbonden dat eind 2019 alle centrumgemeenten een uitvoeringsplan moeten opstellen, waarin visie, inhoudelijke en financiële samenwerkingsafspraken worden vastgelegd. Op welk bestuurlijk niveau (colleges en/of gemeenteraden) vaststelling van de uitvoeringsplannen moet plaatsvinden heeft het Rijk tot nu toe in het midden gelaten.

 

In 2017 heeft de centrumgemeente Dordrecht in samenwerking met gemeenten en GGZ-aanbieders de Transformatieagenda Beschermd Wonen en Opvang Dordrecht-Alblasserwaard/Vijfheerenlanden opgesteld. De verwachting is dat deze transformatieagenda en de samenwerkingsafspraken Beschermd Wonen en Opvang de basis voor het uitvoeringsplan gaan vormen, waarbij de transformatieagenda wordt doorontwikkeld op de drie bovengenoemde onderdelen. Daarom schuift besluitvorming over het regionale uitvoeringsplan door naar het eerste kwartaal van 2020. Dit uitstel geldt ook voor de besluitvorming over het lokale plan Beschermd Wonen. In dit plan worden de gevolgen en de actiepunten van extramuralisering Beschermd Wonen voor casusregie, ondersteuning, wonen en vastgoedzorgaanbieders voor Hendrik-Ido-Ambacht opgenomen.



Toelichting

G

Kwaliteit

In de afgelopen twee jaar heeft uitwerking van de Transformatieagenda plaatsgevonden. Belangrijkste punt van uitwerking is de pilot Beschermd Thuis geweest, waarbij een aantal cliënten met een lichte zorgvraag , die op de wachtlijst voor intramuraal Beschermd Wonen stonden, een indicatie hebben gekregen voor zelfstandig begeleid wonen. Met de pilot is gekeken of deze ontwikkeling in de toekomst voor een bredere groep cliënten toepasbaar is en wat dan de aandachtspunten zijn.  Geconstateerd is  dat het voor een aantal cliënten haalbaar is om mee te gaan in deze ontwikkeling mits er voldoende,  betaalbare, maar met name geschikte/passende woonruimte lokaal aanwezig is.  Voor zelfstandig wonen met begeleiding zijn verder de beschikbaarheid van 1 aanspreekpunt (casusregisseur),  dagbestedings- en inloopmogelijkheden, financiële vaardigheden, een opschaalmogelijkheid  en lokale ondersteuning  de belangrijkste zaken die goed geregeld moeten zijn.

De komende periode zal mede op verzoek van het Rijk regionaal met name gekeken worden naar het formuleren en vastleggen van de financiële en inhoudelijke samenwerkingsafspraken die gemaakt kunnen worden nadat het nieuwe objectief verdeelmodel Beschermd Wonen en Opvang van start gaat .

Op lokaal niveau wordt met de lokale aanbieders van Beschermd Wonen gekeken naar de gevolgen en effecten van de transformatie Beschermd Wonen voor cliënten en voor het vastgoed van de zorgaanbieders. Tevens wordt op een rij gezet wat de mogelijke gevolgen kunnen zijn van de verwachte wijziging in de bekostiging van Beschermd Wonen vanaf 2022.